Borstvoeding geven? Altijd aanvullen met extra vitamines

  • Geplaatst op
Borstvoeding geven? Altijd aanvullen met extra vitamines

Borstvoeding geven kost energie. Wanneer je borstvoeding geeft verbruik je meer energie en heb je ook net wat meer vitamines en mineralen nodig. Wanneer je deze energie haalt uit gezonde voeding krijg je automatisch ook meer vitamines en mineralen binnen. Lukt dit niet, dan kun je kiezen voor aanvulling van de vitamines en mineralen met een multivitamine. Als een vrouw die borstvoeding geeft onvoldoende eet of onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, gaat dit vooral ten koste van haarzelf en haar conditie. De aandacht voor de voeding is dus vooral belangrijk voor de moeder zelf. 

 

Wist je dat?

Om moedermelk te maken hebben vrouwen die borstvoeding geven meer energie nodig: zo’n 500 kilocalorieën per dag extra. 

 

Extra vitamines

Als je borstvoeding geeft, heb je 45% meer vitamine A 45% nodig en 55% meer vitamine C. Je behoefte aan jodium is bijna verdubbeld en aan zink is zelfs meer dan verdubbeld. Van ijzer heb je 33% meer nodig. Dat geldt ook voor foliumzuur.

 

Vitamine D

Tijdens de periode dat je borstvoeding geeft heb je zelf in ieder geval extra vitamine D nodig. Net als je kindje 10 microgram per dag. Vitamine D zorgt er o.a. voor dat calcium goed wordt opgenomen in de botten. De extra vitamine D is nodig om verliezen van calcium via de borstvoeding te compenseren. 

 

Calcium

Voor de vorming van het beendergestel wordt veel calcium gebruikt. Als dit extra verbruik niet vanuit de voeding wordt gecompenseerd, wordt kalk onttrokken aan de botten van de moeder. Calcium wordt als veilig beschouwd tot 2500 milligram per dag, ongeveer 3 keer de ADH

 

Ijzer

IJzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. IJzer is verder nodig om in onze cellen energie te produceren en ijzer draagt bij aan een normale werking van het afweersysteem.

Vrouwen die borstvoeding geven lopen meer risico op een ijzertekort. Een ijzertekort is te herkennen aan vermoeidheid, bleke huid, rusteloze benen en snel buiten adem zijn. 

 

Vitamine C

Vitamine C zorgt dat je non-heemijzer uit plantaardige bronnen beter opneemt in het lichaam. Als je bij elke maaltijd groente of fruit eet, neemt je lichaam ijzer dus gemakkelijker op.

 

Water

Borstvoeding geven kan leiden tot een dorstig gevoel, dus is het belangrijk om je vochtbalans op peil te houden. Iedereen zou zes tot acht glazen vocht per dag moeten drinken - zelfs meer als je borstvoeding geeft. 

 

Vegetariërs

Wie in de periode van borstvoeding geven een vegetarisch of veganistisch dieet volgt, moet ervoor zorgen voldoende vitamine B12, vitamine D, calcium en omega-3-vetzuren binnen te krijgen. Kies daarom etenswaren of supplementen die deze essentiële voedingsstoffen aanvullen.