Functie van Calcium+Vitamine D in kinderen

  • Geplaatst op
  • Door Vitamine Informatie Bureau
Functie van Calcium+Vitamine D in kinderen

Tijdens de kindertijd en adolescentie gebruikt het lichaam calcium om sterke botten op te bouwen. Startend vanaf jonge volwassenheid gaat er een progressief afname van de calciumopname door het lichaam optreden en dit in fenomeen neemt toe naarmate we ouder worden. Het is daarom van essentieel belang dat we een zo groot mogelijk calciumpotentieel opbouwen tijdens de groeifase.

Ouders hebben graag dat kinderen melkproducten nuttigen, maar jammer genoeg gaat meer dan driekwart van de kinderen tussen 9 en 18 jaar niet aan hun dagelijkse dosis van 1300 milligram calcium geraken.

De meeste kinderen nuttigen te graag limonade en andere softdrinks. Dit gaat dan ten koste van hun melk. Als de jongeren dan ook nog roken, limonades, caffeïnehoudende dranken of alcohol nuttigen, gaat dit ook nog eens ten koste van de opname van calcium door hun lichaam. Dit komt omdat deze substanties de opname van calcium door het lichaam bemoeilijken.

Maar ongeacht de leeftijd MOET calcium een nutriënt zijn dat jongeren niet mogen overslaan.

Functie van calcium:

Tijdens de kindertijd en adolescentie gebruikt het lichaam calcium om sterke botten op te bouwen. Startend vanaf jonge volwassenheid gaat er een progressief afname van de calciumopname door het lichaam optreden en dit in fenomeen neemt toe naarmate we ouder worden. Het is daarom van essentieel belang dat we een zo groot mogelijk calciumpotentieel opbouwen tijdens de groeifase. Tieners, en dan met name meisjes, die dit verzuimen, gaan een verhoogd risico hebben op de ontwikkeling van osteoporose, wat een verhoogd risico op beenderbreuken inhoudt ten gevolge van verzwakte botten.

Daarnaast speelt calcium een belangrijke rol bij de spiersamentrekking, omdat het oa gebruikt wordt bij het doorspelen van boodschappen door de zenuwen, en bij de vrijgave van hormonen. Indien de calciumconcentratie in het bloed laag is (door slechte calciuminname) gaat het lichaam de calcium uit de botten halen om fatsoenlijk te blijven functioneren. In combinatie met een slechte calciumnuttiging via het dieet gaat dit op langere termijn ten koste van de sterkte van de botten gaan.

Wanneer kinderen genoeg calcium en fysieke activiteit tijdens hun kinder- en puberjaren krijgen, gaan ze hun volwassen leven starten met de sterkst mogelijke botten.

 

Waarom is vitamine D zo belangrijk?

Vitamine D is net als calcium nodig bij de vorming van sterke botten. Vitamine D en calcium werken samen en kunnen eigenlijk niet zonder elkaar. Vitamine D zorgt er namelijk voor dat calcium uit de voeding wordt opgenomen. Samen bouwen ze aan gezonde botten.

Waar zit vitamine D in?

Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst, al gaat het meestal om zeer kleine hoeveelheden. Een uitzondering hierop is vette vis (bijvoorbeeld paling, haring, zalm en makreel). Daarin zit iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd. 

Wanneer extra vitamine D?

Het grootste deel van de hoeveelheid vitamine D die we nodig hebben, wordt in huid aangemaakt door zonlicht. De huid van jonge kinderen is niet in staat om voldoende vitamine D aan te maken. Daarom hebben alle kinderen tot 4 jaar (dus tot en met 3 jaar) dagelijks 10 microgram extra vitamine D nodig.

 

Credit:http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/waarom-heeft-je-kind-vitamine-d-nodig-303/